Tijd is nu wel rijp voor vleesmerken

Het ontwikkelen van concepten en vleesmerken is de opdracht voor de hele varkensketen voor de komende jaren. De consument is op te voeden, als je ze maar goed een eerlijk informeert.
Dit was in een notendop de boodschap van de live talkshow bij de jaarbijeenkomst van de coöperatie Pigture Group op 26 mei in Arnhem. Hoofdredacteur Varkens, Janneke Janssens had een geanimeerd gesprek met de CEO van VION Food Group Michiel Herkemij, KDV-grondlegger en varkenshouder Hans Verhoeven en retailgoeroe Jan-Willem Grievink. In vogelvlucht kwamen zaken aan de orde als houderij, herkomst, smaak, gezondheid en prijs.

Ambitie van VION
Natuurlijk geldt binnen elk concept dat zoiets op een zo efficiënte mogelijke manier gebeurt. Zo heeft VION de ambitie om met tweederde deel van de varkenshouders afspraken te maken voor een langere termijn met bijvoorbeeld een vaste varkensprijs gedurende 16 weken. “Op een weekprijs kun je geen bedrijf runnen”, stelde Michiel Herkemij. “De tijd is er nu wel rijp voor, net als bijvoorbeeld voor een vleesmerk Made in Holland dat te benutten is voor de export en andere onderscheidende vleesconcepten. Het buitenland vraagt ook steeds nadrukkelijker om verduurzaming en willen de hele varkensvleesketen kennen.”

Hollandse helden
Hans Verhoeven timmert met het KDV-concept al 20 jaar aan de weg. “Wij leveren 100 procent Nederlands varkensvlees met een eerlijk verhaal. Het moet kloppen van boer tot winkelvloer. In het concept ‘Hollandse Helden’ van La Place is ook mijn KDV-bedrijf opgenomen. Via een QR-code kunnen gasten van La Place zich informeren. Ons vlees krijgt zo een gezicht en een verhaal.”

Drie deelmarkten
Grievink vindt dat een prima ontwikkeling: “Niet iedereen moet natuurlijk hetzelfde echte verhaal vertellen. Een consument moet kunnen kiezen. In grote lijnen zullen er drie deelmarkten in de retail ontstaan: het topsegment conceptvlees met een gezicht en onderscheidend op bepaalde kwaliteiten. Een middensegment voor vlees met een verhaal zoals Good Farming Star en een kostprijssegment voor Aldi’s en Lidls.”

De retailgoeroe vindt wel dat varkenshouders meer de boer op moeten in hun eigen omgeving. “Laat zien en proeven dat je trots bent op je product. Een verhaal alleen, is niet voldoende. Consumenten willen beleving en ook smaak is een kans. Supermarkten zijn zoekende naar een onderscheidend vleesconcept, dus zoek elkaar op en voedt consumenten op met jullie echte verhaal.”
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer