Groene Weg verliest monopolie

De markt voor biologisch varkensvlees heeft het afgelopen jaar een duidelijke verschuiving laten zien. Waar De Groene Weg voorheen met een marktaandeel van 85 á 90 procent haast een monopoliepositie had, profileren zich nu steeds nadrukkelijker andere spelers.
“Biologisch is volwassener geworden”, verklaart ketenmanager dierlijke ketens van Bionext Maurits Steverink. Hoewel Vion-dochter De Groene Weg ook nu nog onbetwist marktleider is, is er beduidend meer concurrentie gekomen, merkt hij. “Dat is niet erg, het is een logische stap in de ontwikkeling van het concept.”


Geen daghandel
Steverink gelooft dat in de afgelopen jaren er een stevige basis is gelegd voor het concept. “De biologische sector is geen daghandel, maar topsport. Langdurige samenwerking, de juiste volumes en kwaliteit vergt vakmanschap van de ketenspelers. Overproductie zie ik dan ook niet als een directe bedreiging.”
Andere spelers op de biologische markt zijn onder meer: de Van Rooi Meat Group, Top Cuisine, Bon Vivant en de Keten Duurzaam Varkensvlees. Ook Duitse en Belgische inkopers als Naturland en Porc Qualité Ardennes zijn hier actief.


Meer over de groei van concurrentie op de biologische markt in Vakblad Varkens nummer 10
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer