Frievar lanceert Friberne

Friberne, zo noemt Frievar het varkensvlees dat zij gaan leveren aan zo’n 50 slagers en horeca in het noorden van het land. Fri refereert naar de oorsprong van het merk: Friesland. Berne is Fries voor geboorte en kind. “Het klinkt lekker en het raakt veel dingen die bij ons passen. Het refereert naar een streekproduct, straalt no-nonsens en nuchterheid uit,” vertelt Frievar mede-oprichter John Lorist.

Frievar werkt met drie schakels: de Frievar boeren, een slachterij en een grossier. Dat is volgens Lorist de kracht van het concept. “Er zijn teveel schakels die van elkaar niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is slecht voor de herkenbaarheid en duurzaamheid. Wij geven het vertrouwen van vroeger terug door ons varkensvlees een gezicht te geven.”

Lorist hoopt met Friberne de basis te leggen voor merkbeleving van varkensvlees. “Het is natuurlijk al eerder geprobeerd een varkensvleesmerk te lanceren, maar toen was de tijd er nog niet rijp voor. Nu wel, consumenten hebben behoefte aan een goed product dat ze herkennen en kunnen vertrouwen.”

Lees ook: 'Friberne geeft varkensvlees een gezicht' 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    19° / 6°
    10 %
  • Vrijdag
    21° / 8°
    10 %
  • Zaterdag
    22° / 10°
    10 %
Meer weer