Uiteenlopende verwachtingen

Eskil FleurenIn mijn werk zie ik regelmatig dat de verwachtingen van een werkgever bij ziekteverzuim niet altijd overeenkomen met die van zijn werknemer of de arboarts. En daarom gaat het soms mis. Een voorbeeld uit de praktijk.

Een werknemer valt uit met psychische klachten. De huisarts verwijst de werknemer door naar een psycholoog en die start een behandeltraject. De werkgever geeft de ziekmelding ook door bij zijn arbodienst. Na anderhalve maand vindt de werkgever het wel lang duren voordat hij iets hoort en dus neemt hij contact met de arbodienst. Hij wil graag weten waarom er nog niets is ondernomen. De arbodienst geeft aan dat er nog een behandeling bij de psycholoog loopt en dat er om die reden nog niets ondernomen kan worden. Dat is geen onwil van de arbodienst; er kan pas worden ingegrepen als het behandeltraject is afgerond. Vervelend, ook voor de werkgever, want hij had andere verwachtingen.

Daarom is goed de verwachtingen op elkaar af te stemmen als er sprake is van verzuim. Een werkgever verwacht van zijn arbodienst dat die de medewerker weer snel aan het werk krijgt. Dat is ook het doel van de arbodienst. Maar een arbodienst kan pas ingrijpen, als een behandeling is afgerond en de resultaten van die behandeling bekend zijn. En dat is soms lastig.

Daar komt de medische geheimhouding nog bij; een arts mag medische gegevens niet delen met de werkgever. Alleen met de werknemer. Een werkgever kan zich hierdoor machteloos voelen.

Wat kunt u dan als werkgever wel doen? In de eerste plaats in gesprek blijven met uw werknemer. Zorg dat u weet wat er speelt. Vraag uw werknemer naar het verloop van de klachten, de diagnose, het verwachte herstel. Zo weet u precies wat er speelt en kunt u hiernaar handelen. Dat betekent echter niet altijd dat uw werknemer direct weer beter op de stoep staat. Maar het zal wel in verzuim schelen als u als werkgever weet wat u mag verwachten. Of wat u zelf kunt doen.

Denk ook actief mee met de bedrijfsarts, bijvoorbeeld door samen naar werkzaamheden te zoeken die de man of vrouw in kwestie nog wel kan verrichten. Of door te kijken hoe het anders of beter kan. Denk ook eens aan werkplekonderzoek. Leg uw ideeën bij de arbodienst neer. Vaak is er meer mogelijk dan gedacht.

Maak daarnaast ook goede afspraken met uw werknemers omtrent verzuim. Bij wie moet de werknemer zich melden bij ziekte, hoe en hoe frequent onderhoudt u contact en waar kan een werknemer naar toe als u er samen niet meer uitkomt? Goede afspraken en duidelijke verwachtingen, die zorgen voor betere resultaten.

Eskil Fleuren
Accountmanager SAZAS

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zondag
    16° / 9°
    20 %
  • Maandag
    18° / 7°
    20 %
  • Dinsdag
    17° / 9°
    30 %
Meer weer