Ik weet het ook niet

Welk onderwerp zal ik bij de kop pakken? Het is vakantietijd en de varkenshandel is dan over het algemeen kalm. Deze zomer is het echter hectisch en onrustig. Misschien een goede analyse van de markt waarin ik kort en bondig uitleg waarom het vlees bij lange na de kostprijs niet opbrengt? En daar zit direct het probleem. Kan ik dat wel uitleggen? Weet ik het überhaupt wel? Het houdt me dagelijks bezig.

Er is een aantal trends zichtbaar waardoor de inkoopmarkt structureel (is) verandert (veranderd). Zo is Duitsland nog steeds prijsleidend in Europa. Dat is al jaren zo, maar Duitsland was ook prijszettend. De Duitse producenten bepaalden voor het grootste gedeelte de prijs en omdat men importerend was moesten de vleeskopers wel mee. Duitsland is inmiddels exporterend en de invloed van de Duitse producenten is nog minimaal. Dat heeft de markt de laatste weken wel weer bewezen. Andere landen haken aan bij de Duitse prijs, maar gaan daar niet overheen.

Ook in de vleesmarkt zijn trends zichtbaar, maar hier hangt toch de grote sluier van ondoorzichtigheid overheen. De retail lijkt de markt te domineren en de prijsniveaus te bepalen. Maar hoe kan dat eigenlijk? Zijn er echt maar zes inkopers in Europa die de inkoop voor al die supermarkten verzorgen? En hoeveel kopen die dan in en van wie? Zijn Vion en Tönnies niet groot genoeg om hier goed mee om te gaan? Of juist te groot?

Er is veel frustratie en onbegrip over de vleesmarkt. Wij leveren de slachterij precies het varken dat wordt gevraagd. De slachterij voegt kosten toe door te slachten en er een karkas van te maken en die vervolgens in onderdelen te snijden. Tot zover weten we het nog, maar daarna raken we het spoor toch bijster. Hoe zit die markt vervolgens in elkaar? Ik zie afgelopen week de schouderkarbonades bij C1000 liggen voor slechts € 3,49 per kilo. Maar een stukje bot voor de in soep kost omgerekend zomaar € 13 per kilo.

In China en Rusland zijn de prijzen sky-high, waarom verkopen we daar dan niet meer? Per varken worden tientallen delen en producten verkocht naar evenzoveel klanten en landen. Het moet toch niet zo moeilijk zijn afnemers te selecteren die wel een eerlijke prijs willen betalen?

Het Fairtrade logo staat op koffie en tal van andere producten. Waarom kan dat niet op ons eigen vlees? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet weet.

Cor van Doorn
Revarco

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer