Wie niet naar zijn inkooppositie kijkt, is een sukkel? Misschien wel, maar hoe zit het met de ondernemers die alleen naar de inkooppositie kijken. Zijn dat de grootste sukkelaars?Ik heb afgelopen jaar ook weer met veel ondernemers contact gehad en dan is het goed om te zien dat er meerdere wegen in het ondernemerschap worden doorlopen.
Het meest intrigerend vind ik de ondernemers die volledig inkoop gedreven zijn. Lijfspreuk die je vaak hoort is: “Wat ik niet heb uitgegeven, hoef ik ook niet terug te verdienen.” Met die ondernemersvisie bestaat de kans dat er alleen maar verschraling van de geleverde producten plaatsvindt. Specificaties zijn minder belangrijk als het gevoel van goede handel maar overeind blijft. In de varkenshouderij is deze visie vaker terug te vinden in de vleesvarkenshouderij.
Is een verbetering of verslechtering van de groei en voederconversie nu te wijten aan de wijzigingen in voer, genetica, gezondheidsstatus of klimaat? Zo lang je dat als ondernemer niet in beeld hebt, kun je je misschien ook maar beter je richten op de inkoop.
Wil je je bedrijf optimaliseren, dit geldt niet alleen voor vleesvarkenshouders, zul je meer aan proces gestuurd ondernemerschap moeten werken. Wat koop ik en zet ik in en wat zijn de effecten. Cruciaal om bedrijfsprocessen te optimaliseren en het maximale uit je ondernemerschap te halen. Het begin is: meten en registreren. Het vervolg is: concluderen en er naar acteren!
Vraag voor de zeugenhouders: Wat is de voederconversie van jouw biggen in het opfoktraject tot 25 kilo?Rudy van den Heuvel, Verkoopleider Sector Varkens De Heus Voeders