Markt voor Gezond Leven-logo?

De Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV) claimt dat ze vlees kan leveren van varkens die 100 procent antibioticavrij zijn opgegroeid. Nico Bondt van LEI van Wageningen UR stelt dat het alleen zal aanslaan als de organisatie dit slim communiceert naar de consument. Dit stelt de onderzoeker in een artikel op Resource.

Bondt meent dat het binnen het totale KDV-concept best zou kunnen passen. “KDV heeft haar eigen afzetkanalen en kan zich hiermee wellicht onderscheiden van het reguliere vlees dat in de supermarkten ligt. Het direct promoten van antibioticavrij varkensvlees richting consument is echter lastig, want je profileert je met iets negatiefs. Je kunt onbedoeld de suggestie wekken dat er iets mis is met het andere vlees dat in het schap ligt.”

Het gaat er volgens Bondt om dat de varkens op de KDV-boerderij geen antibiotica hebben gekregen. Dat wil volgens hem nog niet zeggen dat het vlees bij de slager dan vrij is van antibioticaresistente micro-organismen. “Vlees kan besmet raken met deze bacteriën tijdens het slachtproces. Je zult daar heel goed over moeten communiceren. Je kunt antibiotica-vrij bijvoorbeeld presenteren onder een Gezond Leven-logo.”

Supermarkten voelen de druk van de maatschappelijke opinie dat het antibioticagebruik moet dalen, constateert de onderzoeker van het LEI. “Dus misschien werkt antibioticavrij vlees juist wel in de business-to-business, tussen slachterij en supermarkt of slager.”

Lees het hele artikel op Resource.
 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer