Bulk of niche

De term bulkproductie heeft meer en meer een negatieve lading gekregen. Dat bleek eens te meer op een bijeenkomst in Den Bosch over de toekomst van de varkenshouderij in Nederland.

Allerlei alternatieve benamingen voor bulk werden door sprekers ingezet, van gangbaar tot premium volume. Weer andere sprekers bleven hardnekkig vasthouden aan de term bulk en pleitten ervoor dat de varkenshouderij zich meer op niches gaat richten. Kortom, het kwam neer op het een of het ander.

De termen bulk en niches veronderstellen twee tegengestelde benaderingen. Dat zijn ze echter niet. In de basis wil iedereen eten van een goede kwaliteit, lekker en smakelijk. Voor vlees hebben we het dan over kenmerken als drip, eind pH, en intramusculair vet. Dit is van invloed op malsheid en smaak.

Dat is niet alleen voor niche producten belangrijk. Deze kenmerken spreken ook bedrijven aan die vleeswaren en andere samengestelde producten maken. In de marketing gaat het dan over Business to Business (B2B).

Daarnaast spreekt de beleving een deel van de consumenten aan: wie de veehouder is die voor hun eten heeft gezorgd, waar het vandaan komt, en hoe het is gemaakt. Dan gaat het over Business to Consumer (B2C) marketing.

Zowel met een B2B strategie als met een B2C strategie kun je toegevoegde waarde realiseren. Laten we dus niet meer praten over “bulk of niche” maar over “business to consumer” én “business to business”.

Gé Backus
Directeur Connecting Agri & Food

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer