Scoren met sterrenvlees

Burger King stapt per 1 april 2014 over op varkensvlees met  één ster van het Beter Leven kenmerk. Volgens Wakker Dier is dat een van de resultaten van haar campagne voor het gebruiken van diervriendelijker varkensvlees. De varkenscampagne is bedoeld om bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie daartoe aan te zetten.

Naast Burger King hebben Stegeman, Domino’s Pizza, Olvarit, Hanos en Mora toegezegd af te stappen van het gebruik van regulier varkensvlees. Op termijn (uiterlijk 1 januari 2016) kiezen zij allemaal voor varkensvlees met één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Voor de hamburgerketen is de overstap relatief makkelijk, omdat het nauwelijks varkensvlees nodig heeft, op bacon na. 

De druk die Wakker Dier legt op de voedingsmiddelenbedrijven kan bijdragen tot een betere vierkantsverwaarding van het sterrenvlees. De actiegroep schrijft de recente ontwikkelingen vooral toe aan haar campagne. Of dat terecht is, is de vraag. De supermarkten in Nederland spraken immers al eerder af om in 2015 enkel nog vers vlees met het welzijnsniveau van één ster Beter Leven te gaan verkopen. Deze overgangstermijn loopt dus mooi gelijk op met de toezeggingen van bovengenoemde bedrijven. Tegen die tijd is er in Nederland volop varkensvlees met een Beter Leven ster beschikbaar voor vleesverwerkers en foodketens.

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer