6,6 voor de varkensboer

Nederlanders geven varkenshouders een 6,6 als rapportcijfer. Dat blijkt uit een imago-onderzoek uitgevoerd door Magis Marketing en Research in opdracht van de Nieuwe Oogst. Het bureau heeft 420 respondenten gevraagd naar hun mening over de land- en tuinbouw in Nederland.

Uit de resultaten blijkt dat het beeld van de veehouderij in Nederland de afgelopen tien jaar bij 37 procent van de ondervraagden positiever geworden is. De redenen die men geeft voor het positievere imago verschillen. Volgens sommige is de veehouderij diervriendelijker en milieuvriendelijker geworden. De Nederlanders (vier procent) die aangeven dat het imago van de boer is verslechterd, maken zich voornamelijk zorgen over diervriendelijkheid en het milieu.

Ook geven veel mensen aan beter te zijn geïnformeerd dan tien jaar geleden. Het tv-programma ‘Boer zoekt vrouw’ wordt ook door een aantal respondenten genoemd. Toch zijn er nog steeds relatief veel Nederlanders onbekend met de agrarische sector. Uit het onderzoek komt naar voren dat 24 procent amper iets weet van de veehouderij.

Andere sectoren
?De melkveehouderij krijgt het hoogste rapportcijfer, een 7,5. Daarna volgen de voedingstuinbouw en akkerbouw met een 7,3 en de sierteelt met een 7,2. De paardenfokkerij krijgt een 7,0, de schapen- en geitenhouderij een 6,8 en de pluimveehouderij een 6,5. Alleen de pelsdierhouderij scoort een onvoldoende, een 4,6. 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer