MFL interessante strategie

Door de huidige tegenvallende financiële resultaten en toekomstige strengere wetgeving, kan multifunctionele landbouw (huisverkoop, zorgboerderijen, recreatie en toerisme) een interessante strategie voor varkenshouders zijn. Tegenwoordig is er vooral op melkvee- en akkerbouwbedrijven een trend te zien in de ontwikkeling van
multifunctionele landbouw (MFL), de varkenshouderij blijft daarin achter.


De meeste sociale en economische kenmerken van MFL (varkenshouderijen met huisverkoop) en conventionele varkenshouders zijn vergelijkbaar, dat blijkt uit onderzoek van Iris Boumans. Er werden wel een paar verschillen gevonden. Zo is de leeftijd van kinderen in het huishouden lager op conventionele varkenshouderijen en de deelname van vrouwen in het eigen bedrijf is hoger bij MFL bedrijven. De belangrijkste drijfveren in de keuze voor een bepaalde strategie zijn voor beide typen bedrijven gelijk. Motivatie (visie en ambitie) is de meest belangrijke drijfveer, aangevuld met economische factoren zoals behoud van inkomen en prijsverhouding tussen opbrengsten en kosten.


Het grootste verschil werd gevonden in het belang van ‘sociale activiteiten van de ondernemer’. MFL boeren vinden het bijvoorbeeld belangrijker om meer contact met consumenten te hebben en om burgers meer in contact te brengen met de varkenshouderij. Ook de locatie van de boerderij is een belangrijke factor. Afhankelijk van de kenmerken van de omgeving ontwikkelde verschillende varkenshouders andere methoden van huisverkoop.
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer