Kijken, kijken, kopen

Nederland is een dorp. Stad en platteland liggen naast elkaar en lopen letterlijk en figuurlijk door elkaar. Elkaar ontlopen -en dan bedoel ik de boer en de burger- is er niet meer bij. Over en weer vinden we ook van alles van elkaar. De ene keer is dat gebaseerd op van horen zeggen. De volgende keer omdat we echt met elkaar hebben gesproken.

En dan ontstaan verrassende inzichten. Namelijk dat we verdraaid weinig van elkaar weten. En onbekend betekent onbemind. Daar valt dus een wereld te winnen.

Boeren in het algemeen en varkenshouders in het bijzonder hebben verstand van hun vak. Wereldwijd staat de Nederlandse varkenshouderij op eenzame hoogte. Varkenshouders zijn betrokken bij wat ze doen, denken in kengetallen en staan stil bij hun toekomst. Die toekomst ligt niet alleen meer op het eigen erf maar ook daarbuiten.

Uiteindelijk zijn het de consumenten die bepalen wat er op hun bord komt te liggen. Varkensvlees scoort daarbij goed; het is met afstand het meest gegeten vlees in Nederland en de rest van Europa. En toch… de houderij van dieren en productie van vlees is niet onbesproken. Of het nu gaat om dierenwelzijn, het gebruik van antibiotica of de inpassing van stallen in het landschap, de maatschappij heeft er wel een mening over.

Ik zie hier maar twee smaken: lijdzaam toezien wat er gebeurt óf zelf mee aan de knoppen draaien. Voor een gezonde toekomst met draagvlak moeten we stappen naar voren zetten. Zelf aan de bak om locaal draagvlak te hebben én te houden. Daar is geen basisrecept voor; elke situatie is anders en vraagt een aanpak op maat.

Dat consumenten met genoegen varkensvlees eten, is al een vorm van waardering voor de Nederlandse varkenshouders. Het is alleen niet genoeg. Want waar ú met úw bedrijf zit, wil ook diezelfde consument zo af en toe zijn. En dan meestal in zijn vrije tijd, lekker naar buiten voor de ontspanning. En dan kijkt hij om zich heen, die consument. En heeft een oordeel over wat hij ziet, ruikt, hoort en beleeft. Dat beïnvloedt zijn denken, doen én eten.

Ga dus zelf eens op de openbare weg staan vóór uw bedrijf en kijk naar wat u ziet. En of u dat bevalt. Of vraag het aan de buurt of passanten. Want kijken, kijken moet tot kopen leiden. Uw product. Voor uw toekomst.
 

Marc van der Lee
Directeur Communicatie VION Food Group

 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer