
'Met leiderschap en lef stille midden bereiken'
Mijn collega-bestuurder Eric Stiphout geniet van een welverdiende vakantie, daarom aan mij de eer de column deze ronde in te vullen. En dat doe ik met veel genoegen. Er zijn zoveel onderwerpen om te bespreken, maar ik kies er één uit die mij persoonlijk het meeste raakt: media-aandacht.
Ik weet als geen ander dat de waan van de dag ons geregeld dwingt tot snel reageren. Het gaat dan over missers in artikelen in de media, acties van ngo's, frames en onwaarheden die over onze sectoren worden verspreid, vooral over de varkenshouderij en het eten van vlees. Met veel passie en betrokkenheid strijd ik daartegen, met nare reacties en bedreigingen van activisten op de koop toe.
Ik merk dat het werkt om actief te sturen op sector-pr via de Pig Story. Ook de samenwerking met ketenpartijen binnen Nederland Vleesland en de partners van Coviva, opinies publiceren in vakbladen en media, samenwerken met Aan Tafel en gesprekken voeren met organisaties en overheden werken. Daarnaast investeer ik in het overbrengen van de werkelijke feiten en cijfers aan politici, burgers en consumenten.
Onlangs had ik een mooi gesprek met agrarische coach Paulien Hogenkamp. Dat was bij de uitzending van Varkens Inside van Pig Business. We spraken over activisme, treiterijen, bedreigingen en stalinsluipers die beelden maken. Dit gebeurt maar met één doel: de totale varkenshouderij in Nederland in een negatief daglicht zetten.
Paulien benadrukte dat het middel bestrijden weinig effectief is, maar dat we beter kunnen focussen op het doel dat activisten ermee willen bereiken door juist positieve beelden van de varkenshouderij te tonen. Dat vraagt een volwassen houding van de hele sector, waarbij we elkaar wijzen op verantwoordelijkheden en deze ook nemen. Vanuit die houding kunnen we krachtig communiceren over de meerwaarde van de sector en het eten van vlees. Wat zou ik daar graag stevig op inzetten.
Gezamenlijke waarde tonen
Ik volg momenteel een leiderschapsprogramma, om mijzelf beter te leren kennen en te verbeteren als leider. Ik wil daar graag inspirerend in zijn richting boeren en anderen, het vertrouwen houden onder leden, alsook een betere verbinding maken tussen sectoren, politiek en maatschappij. Wat mij daar telkens in raakt, is dat het zo ontzettend moeilijk blijft om als sectoren onze gezamenlijke waarde te tonen en onderling goed samen te werken.
In 2024 was de exportwaarde van de Nederlandse land- en tuinbouw maar liefst 129 miljard euro. Dat is een gigantisch bedrag. Echter, we weten niet substantieel geld vrij te maken voor een goede samenwerking en een krachtige communicatie. Die samenwerking en gezamenlijke inzet zijn nodig om de grootste groep in de maatschappij, het zogenaamde stille midden, te bereiken.
Ik stel voor dat we niet meer allemaal blijven ronddraaien in eigen projecten en tijd en energie verspillen aan eigen acties, maar samen de schouders zetten onder een groot collectief mediaprogramma over de meerwaarde van de gehele agrarische sector. Een collectief voor melk, eieren en vlees, groenten en fruit, dierlijk en plantaardig. We hebben elkaar hard nodig. En de gezonde consument heeft al onze producten nodig voor een gevarieerd, gezond en betaalbaar voedingspatroon. En onze diensten voor een leefbare omgeving en sociaal platteland. Alleen samen bereiken we de grote groep, het stille midden, en maken we verschil. Ik kies voor lef en leiderschap, wie doet er mee?!
Linda Verriet
Voorzitter POV
Bekijk meer over:
Meest gelezen
Blogs

