Helft meerwaarde verdwijnt in bulkworst

Supermarkten moeten een meer reële prijs gaan betalen en marktconcepten moeten hun assortiment kunnen verbreden. Dan zullen varkensvleesconcepten sterk groeien ten opzichte van bulkproductie. Dit concludeert het ING Economisch Bureau in de sectorvisie varkenshouderij.


Helder overzicht
De sectorvisie geeft een duidelijk beeld van de huidige stand van zaken in de varkenssector. Centraal in het rapport staan de varkenshouder en de kansen en bedreigingen die op hem afkomen. Het rapport moet dienen als handvat voor de toekomstvisie van de varkenshouder.


Commerciële concepten
ING ziet met name kansen in commerciële samenwerkingsverbanden en vernieuwende marktconcepten. Verwacht wordt dat in 2020 zo'n 30 procent van het varkensvlees valt onder één van deze concepten.


Voorwaarde is wel dat supermarkten bereid zijn een meer reële prijs te betalen en dat een groter deel van dit varkensvlees gebruikt kan worden onder de noemer van het concept. Nu verdwijnt ongeveer de helft ervan het nog in de algemene bulk van vleeswaren en worst. Samen met de hogere inkomsten uit een breder assortiment, bieden ketenconcepten efficiencyvoordelen, waardoor extra winst te behalen valt.


Kansen voor bulkproducenten
De 'bulkproducenten' kunnen volgens ING ook profiteren van de marktconcepten. In de tomatenbranche deed zich dit al eerder voor, na de introductie van onder andere Tasty Tom en snacktomaatjes. 

Lees de sectorvisie van ING Economisch Bureau.
 

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer