Rabo: Consument doet aan ‘Greenwashing’

De Nederlandse consument spendeert steeds minder aan voedsel en stelt tegelijkertijd steeds strengere eisen. ‘Greenwashing’, noemt Rabobank-directeur Dirk Duijzer dit.


Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met de agrarische media haalde directeur Coöperatie, Bestuur en Duurzaamheid Dirk Duijzer van Rabobank Nederland fel uit naar de Nederlandse consument. Hij wees erop dat de Nederlander slechts 15 procent van zijn inkomen aan voedsel besteedt. Dat is twee procent minder dan tien jaar geleden en mondiaal gezien het minst.


“Als we minder betalen en daar meer voor terugverlangen, dan moet dat over iemands rug gaan.”


Duijzer nam doelbewust het woord ‘Greenwashing’ in de mond. Een term waarmee de kritische consumentenbeweging sommige bedrijven er juist van beschuldigt zich een groen imago te willen aanmeten terwijl het niet-duurzame beleid van het bedrijf niet verandert.


Als voorbeeld noemde hij de welzijnseisen voor 2013: “Die zijn nauwelijks nog te financieren. De marges van de afgelopen jaren zijn gewoon te krap.” Ook staatssecretaris Bleker zou hij erop hebben gewezen “dat al die maatschappelijke eisen niet te matchen zijn als er niet wordt betaald.”

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer