Onderscheidend+zijn+is+hard+werken
Nieuws
©

Onderscheidend zijn is hard werken

Meerwaarde creëren is nog niet zo makkelijk in de varkenshouderij. Consumenten extra laten betalen voor varkensvlees vergt veel extra inspanning. Voor écht onderscheidende varkens wordt de portemonnee wel getrokken, blijkt uit de ervaringsverhalen van Tim van der Mark en Edwin Elshof.

Het Beemsterlant’s varken is een uniek streekproduct waarmee zelfstandige slagers zich kunnen onderscheiden. Zij zijn bereid extra te betalen voor het herkenbare varkensvlees met een kwaliteit die in samenspraak wordt bepaald. Deze productieketen is in 2007 gestart door de familie Van der Mark om meerwaarde te geven aan hun bedrijf met drachtige zeugen op stro en een zichtruimte. Ze beleverden eerst twee slagers en via mond-tot-mondreclame heeft hun keten zich ontwikkeld. Intussen wordt 99 procent van alle vleesvarkens die op het gesloten bedrijf met 220 zeugen worden grootgebracht in het eigen concept afgezet bij ruim 35 slagers. Deze bevinden zich met name in Amsterdam en de Noord-Hollandse kuststreek. “Iedereen in onze keten moet wat verdienen”, zei Tim van der Mark. “We werken samen in vertrouwen. Toen slagers wat meer moesten betalen omdat de voerprijzen fors waren gestegen, was dat in een avond geregeld. Dan telt een paar centen niet voor een goed product met de juiste smaak, kleur en weinig dripverlies.”
Ook het verhaal naar de consument verkoopt zich via de slagerstoonbanken bijna vanzelf. Als mensen het met eigen ogen willen zien en uitleg willen, kunnen slagers ze naar Van der Marks boerderij sturen. “Ik vind het leuk om al die contacten met slagers te hebben, beurzen te bezoeken en mensen toe te spreken. Maar zoiets moet wel bij je passen.”

Porc d'Or


Edwin Elshof (gesloten bedrijf met 700 zeugen in Marum) vertelde over het streekeigen ‘Porc D‘Or’ in Groningen en Friesland. Het is een samenwerking van de familie Elshof en andere varkenshouders met een transparante productieketen. De nette familiebedrijven doen samen in- en verkopen en brengen nu wekelijks zo’n 500 vleesvarkens op de markt. Zo’n 30 slagers verkopen smakelijke producten van Porc d’Or-varkens. ‘Onderscheidend is de Porc d‘Or Group vanwege de Noord-Nederlandse herkomst en het efficiënt en milieubewust produceren van gezonde varkens”, zegt Elshof. De 23-jarige Elshof is enthousiast en draagt trots uit. “Het grootste deel van alle Porc d‘Or-varkens wordt momenteel afgezet op de wereldmarkt, maar wij verwachten er meer en meer in de regio af te zetten. Wij gaan verder in kringloopdenken en nalatenschap, trainen ons personeel, laten ons zien en doen aan bijvoorbeeld shirtsponsoring.”
Van der Mark en Elshof waren sprekers tijdens de bijeenkomst ‘Ondernemen in de varkenshouderij’ op 15 oktober in Cuijk.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer