Marge verhogen door integratie

Kijk je naar de kille cijfers, dan is het simpel. Amerikaanse varkenshouders hebben de afgelopen jaren 57 procent van hun marge ingeleverd ten koste van de retail. “De enige manier om dat goed te maken is verdergaande integratie en producten rechtstreeks bij de retail afzetten”, stelde Glenn Stolt, directeur van Christensen Farms uit de Verenigde Staten. Hij sprak onlangs tijdens een bijeenkomst voor varkensproducenten in Berlijn.

Christensen Farms is één van de grote integraties in de VS. Het bedrijf heeft 175.000 zeugen en produceert 3,5 miljoen vleesvarkens per jaar. Ze fokken hun eigen zeugen, maken hun eigen voer, hebben een slachterij en een inpakbedrijf.

Om meer marge te behalen is het volgens Stolt noodzakelijk om nog dichter bij de eindverbruiker te komen. Daarom heeft Christensen Farms het bedrijf Daily’s overgenomen. Dit bedrijf levert rechtstreeks producten aan de restaurants en supermarkten onder merknaam. "Zonder afzet onder merknaam lever je bulkproducten en lever je al je efficiencyvoordelen in ten faveure van de supermarkten", beweerde Stolt.  Dat is wat er sinds 1970 is gebeurd: de marge op vlees voor de supermarkten is verdubbeld. De slachterijen en inpakkers hebben 66 procent marge moeten inleveren, de varkenshouders 57 procent.”

De volledig geïntegreerde productie heeft meer voordelen. “Zo krijgen wij rechtstreeks te maken met de wensen van de consument. Dat is dan door te vertalen in het hele productieproces tot en met de fokkerij. Onze medewerkers in de hele keten weten waarvoor en waaraan ze werken: het omzetten van granen in hoge kwaliteit varkensvlees voor de consument.”
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    11° / 9°
    70 %
  • Donderdag
    9° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    9° / 8°
    70 %
Meer weer