Verwachtingen en/of doelen?

Elk bedrijf stelt jaarlijks zijn streefdoelen vast. Het jaar 2011 loopt naar zijn eind en dus kijken veel bedrijven of de doelen voor dit jaar zijn gehaald. Ook wordt vooruit gekeken. Wat kunnen we voor 2012 verwachten? Ik praat hier over de technische doelen. Zeker bedrijven met personeel gebruiken dit middel veelvuldig.

Het helpt om gezamenlijk een reëel, dus motiverend, streefdoel weg te zetten. Doelen moeten motiverend werken, alleen dan blijven ze realistisch. Is het realistisch om nu te stellen dat wanneer er dit jaar 28,5 big per zeug wordt gespeend, dit er volgend jaar 30 moeten zijn? Zeker, er zijn nu al bedrijven die dat dit jaar hebben gerealiseerd, dus dan moet dit op mijn bedrijf toch ook kunnen? Dit is een vaak gehoo

rd statement. Maar weet u ook hoe de weg bewandeld moet worden om tot dit productiegetal te komen?

Wat moet er binnen elke afdeling op uw bedrijf gebeuren om dit gezamenlijk doel te realiseren? Wat moet er veranderen in de inseminatiestal, met de gelten, in de drachtafdeling en in de kraamstal? Kent u de kaders waarbinnen de uitvoering moet plaatsvinden? Vragen waarop een antwoord nodig is.

Heel veel van deze informatie is al op het bedrijf aanwezig. Denk hierbij aan de gegevens die verzameld zijn in het zeugenmanagementsysteem, de kennis en ervaring binnen uw bedrijf van uw medewerkers en zeker de specifieke productkennis van uw adviseurs. Aan u als ondernemer de uitdaging om deze te verzamelen en goed op een rij te zetten. Zo kunt u voor elke afdeling binnen uw bedrijf doelen formuleren rondom uitvoering en realisatie. En formuleer deze doelen dan ook zo concreet mogelijk.

Wie doet wat, wanneer en hoe? Zijn er voldoende middelen aanwezig voor een goede invulling c.q. uitvoering? Tussentijdse analyses maken het dan mogelijk om te meten of de vooruitgang past in de lijn van het realiseren van het uiteindelijke doel. Zo kan er op alle deelgebieden ook tijdig worden bijgestuurd. Een tip voor u als ondernemer: houd zelf de regie in handen. Spreek uw verwachtingen niet alleen uit naar uw medewerkers, maar zeker ook naar uw adviseurs. Maak het ook voor hen tot een uitdaging om samen met u, uw gestelde doelen te realiseren.

Maak het geheel SMART, dan blijft het voor iedereen een leuke uitdaging en worden uw verwachtingen een realistisch doel.

Arno Joosten
Manager Sales & Service
Varkens K.I. Nederland

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer