Nederland+moet+A%2Dmerk+land+worden
Nieuws
©

Nederland moet A-merk land worden

De Nederlandse varkenssector moet zich nu voorbereiden op een diep prijsdal ergens vanaf 2023, uiterlijk 2025. Volgens Ronald Lotgerink, CEO van Vion, kan dat prima als Nederland opwaardeert naar A-merk, stelde hij op de jaarvergadering van Coöperatie Topigs in Arnhem. Daartoe is volledige transparantie binnen de keten door samenwerken in een digitaal systeem nodig.

De varkensprijzen zijn momenteel prima en zullen dat ook nog wel even blijven. Wanneer dat precies gaat veranderen weet niemand met zekerheid te zeggen. Lotgerink waagde zich wel aan een voorspelling. Zijn eigen dochter vertelde trots dat ze besloten had 2 dagen per week geen vlees meer te eten. "Een ontwikkeling die bij de millennials ook is te zien. Als deze groep 30 procent minder vlees gaat eten, daalt de consumptie in Europa binnen tien jaar met 20 procent."
China zal de komende jaren flink gaan inzetten op megabedrijven met westerse technologie. In 2023 uiterlijk 2025 hebben ze hun varkensproductie weer op orde en daalt de import van varkensvlees met 80 procent, verwacht Lotgerink.

Smartphone

Tegelijk neemt de digitalisering bij de consument een vlucht. In China is het volgens de CEO van Vion al heel gebruikelijk om alles via de smartphone op te zoeken en te bestellen. "De Chinese consument kijkt vooral of ze het vlees veilig kunnen eten. De Nederlandse consument kijkt of het varken goed is behandeld en of er op het milieu is gelet. Maar beide consumenten willen lekker varkensvlees eten voor een lage prijs."

Op al die aspecten kan de Nederlandse varkenssector inspelen door samen te werken: afspraken maken, investeringen en kennis delen, samen lobbyen en kosten verlagen, faalkosten beperken en meer marge door vraag en aanbod op elkaar aan te laten sluiten. "En varkensvlees van onderscheidende A-merk kwaliteit leveren, vergelijk het maar met Nederlandse bloemen of Duitse auto's", stelt Lotgerink. Premium Hollands varkensvlees kan als er flink geïnvesteerd wordt in digitale samenwerking tussen alle partijen in de keten. "Dat is nu nog armzalig en zal snel moeten veranderen om mondiaal mee te kunnen blijven doen. Deze strijd wordt komende jaren beslist en niet over 15 jaar."

Eerlijke verdeling

Transparantie over alle kosten en opbrengsten van alle deelnemers binnen de keten is daarbij noodzakelijk. De varkenshouder moet kunnen zien dat er sprake is van een eerlijke verdeling van marges over alle partijen.
De regie kan volgens Lotgerink alleen bij de slachterij liggen. Want bij de slachterij komt de vraag vanuit de verschillende markten bij elkaar. Ook verdeelt de slachterij de meer dan honderd verschillende onderdelen van het varken over markten wereldwijd.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer