Een op de drie Duitsers bespaart op vleesaankopen
Ruim 30 procent van de Duitse consumenten kan zich de gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven, blijkt uit de Vion Consumer Monitor. Dit is het gevolg van de inflatie. Weliswaar worden regionaliteit en dierenwelzijn belangrijk gevonden, hier wordt vaak niet meer extra voor betaald.
De stijgende kosten van levensonderhoud en de onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen hebben invloed op het koopgedrag van Duitsers. Momenteel verwacht 44 procent van de mensen dat hun financiële situatie in de toekomst verder verslechterd, staat in de Vion Consumer Monitor (VCM).
In een representatieve speciale enquête onder tweeduizend huishoudens van Vion Food Group, uitgevoerd door GfK, werd onderzocht in hoeverre aanhoudende inflatie van invloed is op de aankoop van vlees. Uit de resultaten blijkt dat 31 procent van de Duitsers de gebruikelijke vleesconsumptie niet meer kan betalen. Tegelijkertijd ziet de meerderheid vlees nog steeds als een onmisbaar onderdeel van de voeding.
Verkoopvolumes dalen
Uit de marktgegevens van GfK blijkt dat de verkoopvolumes van vlees gestaag afnemen. Dit is een ontwikkeling die volgens de monitor over de inflatie duidelijk gekoppeld is aan de prijs. Bijna een kwart van de ondervraagden kiest door de gestegen prijzen ook andere vleesproducten, zoals gehakt, varkensvlees en gevogelte, boven het duurdere rundvlees.
'Hier is een duidelijke breuk te zien met de coronajaren 2020 en 2021, waarin premiumproducten de voorkeur kregen op het bord van Duitse huishoudens. Het verband tussen kwaliteit en prijs zit echter stevig verankerd in de hoofden van de mensen: ruim 70 procent van de huishoudens zou wel eens meer geld willen uitgeven voor een bijzonder goed stuk vlees. Dierenwelzijn, transparantie, regionaliteit en duurzaamheid staan hoog in het vaandel. 'Maar koopkracht ontbreekt', zegt Wilhelm Habres, Director Sales Trade & Marketing Beef bij Vion en verantwoordelijk voor de VCM.
Prijs krijgt voorrang
Hier is volgens Habres duidelijk sprake van een belangenconflict. 'De Duitsers zijn nog steeds voorstander van die regionale en duurzaamheidsthema's bij de aankoop van vlees. Maar momenteel overtreft de prijs de andere argumenten en de prijs heeft duidelijk voorrang bij de aankoopbeslissing. Al met al is sparen aan de orde van de dag, in de hoop de stijgende kosten van levensonderhoud op de een of andere manier het hoofd te kunnen bieden.'
De emotionele rangschikking van de thema's is nog steeds ongewijzigd. Bij vrije keuze geeft 75 procent van de consumenten de voorkeur aan vlees van regionale herkomst en 65 procent aan vlees uit dierenwelzijnsprogramma’s. Wel neemt de bereidheid af om er meer geld aan uit te geven.
Bij de keuze tussen een lagere prijs en de kwaliteitscriteria spreken de VCM-resultaten een nog duidelijkere taal: als het om regionale herkomst gaat, geeft 39 procent voorrang aan prijs. Bij biologische producten is zelfs voor 44 procent van de Duitsers prijs belangrijker dan het biologische aspect.