Wat werkt wel voor beter imago
Ondanks de inzet van velen in en rondom de sector lukt het nog maar matig om het imago van de varkenshouderij te verbeteren. Door veel mensen wordt, naast dierenleed en bron van ziekten (velen denken ook voor de mens), de varkenshouderij vooral gezien als vervuilend en niet duurzaam. Dat gaat mij als varkensarts aan het hart.
Regelmatig ga ik in mijn omgeving de discussie aan en vertel bijvoorbeeld dat de fosfaat- en ammoniakemissie in de varkenshouderij met 50 tot 80 procent gereduceerd is ondanks een veel hogere productie. En dat een hogere productie feitelijk veel groener is omdat de uitstoot per kilo vlees lager is. Maar meestal haken de meeste toehoorders hier ergens af. Verbetering van het imago via een discussie op basis van technische argumenten lukt maar matig. Wel denk ik dat we dit met zijn allen uit moeten blijven dragen want een enkeling pakt dit wel op.
Wat werkt dan wel? Een paar sterke punten van het varken die mensen aan het denken zetten. Kringloop denken en duurzaamheid is momenteel in. Nou, het kringloopdier bij uitstek is altijd al het varken geweest. Heel veel afval (is een vies woord geworden waar wij zelf aan bijgedragen hebben) en bijproducten die anders weggegooid worden, eten onze varkens en leveren ons daar heerlijke ham voor terug. Veel mensen horen alleen maar het platbranden van de Amazone voor sojaproductie voor onze varkens maar beseffen niet dat we een groot deel van onze varkens gevoerd worden met reststromen.
Wat werkt ook? Iets positief ondernemen vanuit de varkenshouderij zoals Big Challenge, een initiatief waar Herman Houweling in 2009 mee startte. In 2010 en 2011 mocht ik meedoen en merkte toen al dat binnen Alpe d'HuZes de naam Big Challenge en varkensboeren met respect uitgesproken werden. Inmiddels doen er meer dan 275 mensen in 32 teams mee vanuit de hele landbouwsector en staan we daar duidelijk en positief op de kaart. Hulde aan de deelnemers!
Wat is de kern. We moeten het niet te ingewikkeld maken. Varkenshouders, blijf dicht bij jezelf. Wij werken met levende varkens en zijn trots op onze gezonde en blije biggen en vleesvarkens die we op onze bedrijven produceren. Toon je passie om varkens te hoeden! Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan uitgebreide marketingcampagnes over vlees. Als we onze passie uitstralen op de burger verkoopt het vlees zich vanzelf. En waak ervoor om niet te technisch te worden, want dan haken mensen af.
Toine Cruijsen
varkensdierenarts MSD Animal health Benelux