De Groene Weg baant zich weg naar Duitsland
De Groene Weg wil in Duitsland een toeleveringsketen voor biologisch vlees opzetten. Die plannen ontvouwt het dochterbedrijf van Vion Food Group tijdens de digitale Biofach later deze week.
De Groene Weg is een van de grootste biologische vleesproducenten in Europa In Nederland heeft het Vion-dochterbedrijf een marktaandeel van 75 procent. Directeur Allard Bakker van De Groene Weg noemt de belangrijke pijlers van hun biologische vleesketen: een goed leven voor het dier, een eerlijke prijs voor de boer, de productie van uitstekend vlees en de best mogelijke kwaliteit voor de klant. De coronacrisis heeft volgens Bakker het bedrijf opnieuw laten inzien dat het aantal consumenten dat kiest voor biologisch aanzienlijk is gegroeid.
Ongeveer 110 varkenshouders leveren gemiddeld 2.300 biologische varkens per week aan De Groene Weg. De balans tussen vraag en aanbod is volgens Bakker belangrijk voor alle betrokkenen. 'Contracten van onbepaalde duur garanderen de leveringsplicht van de varkenshouders en de afnameverplichting van De Groene Weg.'
Expertise uitrollen
De Groene Weg wil dit biologische concept promoten bij Duitse varkenshouders. Doel is om op de middellange termijn vergelijkbare toeleveringsketens op te zetten in Duitsland. Ervaring uit Nederland leert dat het ombouwen van een gangbaar varkensbedrijf naar een biologisch bedrijf gemiddeld twee tot drie jaar duurt. Bij zo'n overschakeling wil De Groene Weg zijn eigen expertise delen met Duitse boeren. 'Wij willen consumenten eren', stelt Bakker in de onlineversie van TopAgrar. 'Dat doen we door onze boeren samen met De Groene Weg duidelijk te positioneren ten aanzien van duurzame varkenshouderij en erkennen dat dierenwelzijn veel meer is dan een EU-norm.'
De biologische vakbeurs Biofach vind van 17 tot 19 februari online plaats.