Duitse voerconceptvisie belandt in De Peel
Deze reclame om onderscheidende varkensvoeders te promoten verscheen op 1 oktober langs de Midden-Peelweg. Bouke Hendriks en Pierre van Oort van Feed Factory 2.0 halen een Duits voedervisieconcept naar De Peel. 'Op verzoek van varkensboeren hebben we het bewezen voerconcept hierheen gehaald.'
De twee constateren dat veel varkensboeren wisselende samenstellingen van hun varkensvoeders helemaal beu zijn. Hendriks: 'Zij hebben behoefte aan constante en voorspelbare technisch goede resultaten bij hun dieren. Continue wisselingen van grondstoffen en voertoevoegingen passen niet in die visie van de vooruitstrevende varkenshouder.'
Voerproducenten blijven hun varkensvoeders elke dag weer binnen gestelde grenzen optimaliseren. 'Dat is goed voor de marge van de voerfirma, maar niet wat betreft constantheid van de samenstelling en de effecten op de dieren', stelt Hendriks. 'Op constante grondstofsamenstelling en vaste keuzes van voeradditieven van de varkensvoeders onderscheidt Feed Factory 2.0 zich.'
Duitse visie op varkensvoer
Dit is de Duitse visie op en werkwijze van het samenstellen van varkensvoeders. Voeders die te allen tijde dezelfde vitamineringen, premixen, nutriënten en grondstoffen bevatten. Dat draagt bij aan een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.'
Volgens Van Oort houden ze in Duitsland van varkensvoeders met een constante samenstelling omdat de veehouders er uitstekend mee presteren. 'Varkens zijn kringloopdieren en hun darmen kunnen veel producten verteren. Maar voor het nastreven van maximale technische prestaties en een scherpe voerconversie zijn varkens gebaat bij een stabiel, uitgebalanceerd rantsoen', benadrukt Van Oort. 'Dit stimuleert de darmgezondheid en voeders worden efficiënt benut. Dat is winst voor de boer, het dier en het milieu.'