Kostprijsleiderschap Verenigde Staten loont niet
Bij de verkoop van varkensvlees ligt de afzet op lucratieve markten wereldwijd de Verenigde Staten (VS) aan de voeten. Toch lijkt kostprijsleiderschap de Verenigde Staten te nekken. In landen met een hogere kostprijs verdienen varkenshouders wel, in de VS verliezen ze aan de productie van varkensvlees.
Mondiaal gezien produceren Amerikaanse varkenshouders tegen de laagste kostprijs per kilo varkensvlees. Maar ze blijken ook het meeste te verliezen. 'Dat druist in tegen de logica van de wereldmarkt voor producten als varkensvlees', stelt Simon Grey, regionaal general manager bij varkensfokkerijorganisatie Genesus inc. 'Maar als je niet produceert wat iemand wil kopen, dan zul je nooit winst maken.'
Door varkensprijzen van verschillende landen eind juni te standaardiseren, blijkt uit Grey zijn becijferingen dat Amerikaanse varkenshouders veruit de laagste prijs per kilo vlees beuren. Canadese varkenshouders kregen een prijs die 1,39 keer hoger is en Braziliaanse collega's 1,9 keer meer.
In Europa en Rusland zijn de varkensprijzen gematigd hoger. Zo is de varkensvleesnotering in Frankrijk is 2,79 keer hoger dan in de VS en die in Spanje 3,19 hoger. In Rusland is de varkensprijs gemiddeld 2,95 keer hoger dan in de VS.
Bijna tien keer meer
Grey constateert dat in Azië de varkensprijzen pieken door de uitbraken van Afrikaanse varkenspest. China spant de kroon met een 9,79 keer hogere vleesprijs voor de varkenshouder dan in de VS. Vietnam volgt met een factor 8,09. Zuid-Korea volgt met een factor 6,63 hogere prijs daar weer achter.
Grey concludeert hieruit dat de VS veel te veel gefocust is op het najagen van de laagst mogelijke kostprijs. Dat resulteert in minder onderhoud van de boerderijen, goedkoper en minder kwaliteit voer, stoppen met vaccinatie en behandelingen, minder personeel en zelfs het staken van de aanschaf van goede varkensgenetica. Zoiets is niet vol te houden en leidt tot faillissementen.
Sturen op winst
Winst maken als Amerikaanse varkensvleesproductieketen zou eerder voorop moeten staan. Het eindproduct aantrekkelijker maken voor de afnemer en de consument. Het eten, de smaak en de textuur van varkensvlees zijn volgens hem belangrijke punten om te overwegen. Een duurzame, marktgerichte en stabiele varkensvleesproductie in geïntegreerde keten zou meer lonend zijn, meent Grey.