Topigs Norsvin boekt 11 miljoen euro winst
Investeringen in innovatie hebben de omzet van Topigs Norsvin naar een nieuw record opgestuwd. De omzet is in 2019 ruim 21 procent gestegen naar 165 miljoen euro. De winst steeg ten opzichte van 2018 met 64 procent en kwam in 2019 uit op 11 miljoen euro.
Met de jaarcijfers presteerde de leverancier van varkensgenetica met het hoofdkantoor in Vught ruim boven de begroting. Mark Tijssen, voorzitter van de raad van commissarissen van Topigs Norsvin, is trots op het behaalde resultaat. 'Die 165 miljoen euro omzet is het beste resultaat ooit. Het bewijst dat onze strategie van innovatie en productontwikkeling vruchten afwerpt.'
Topigs Norsvin is volgens Tijssen een zeer sterke en gezonde organisatie met een uitstekende solvabiliteit en liquiditeit. 'Daarmee hebben we een prima fundament voor verdere groei. Ook blijven we wereldwijd investeren in genetische vooruitgang, distributie en technische ondersteuning.' Voor 2020 is het R&D-budget met 1,5 miljoen euro verhoogd naar 24 miljoen euro. In 2018 was dat R&D-budget 14 procent lager (21 miljoen euro).
'Ook de investeringen van de laatste jaren in IT, klantonderzoek en vleeskwaliteit dragen bij aan het versnellen van de genetische vooruitgang en het verbeteren van het resultaat bij onze klanten', vervolgt Tijssen. 'Een voorbeeld is Total Feed Efficiency dat al jaren een belangrijk criterium is in het onderzoeksprogramma van Topigs Norsvin. In de afgelopen vijf jaar heeft deze strategie geresulteerd in een reductie van ruim 25 kilo veevoer per vleesvarken.'
'Trend zet zich door'
Villaume Kal geeft voor het eerst in zijn rol als CEO van Topigs Norsvin zijn visie op de behaalde resultaten. 'Beslissingen en investeringen uit het verleden zorgen voor een goed rendement. Wereldwijd neemt ons marktaandeel verder toe en die trend zet zich dit jaar door.'
Uiteraard geeft de coronacrisis volgens Kal voor iedereen uitdagingen. 'In de lange geschiedenis van Topigs Norsvin hebben wij wel vaker voor grote uitdagingen gestaan. Wij zijn veerkrachtig, zijn er voor onze klanten en geloven in de sterke sector. Ook hier komen wij samen weer sterk uit.'