Afgelopen jaar steeg de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking voor het eerst sinds 2009, zo becijferde Wageningen Economic Research. De stijging was maar liefst 0,6 kilo per persoon, dat is toch al snel een tonnetje of 10.000 extra vlees. We aten in 2018 gemiddeld 77,2 kilo vlees per persoon.
In een tijd waarin je wordt doodgegooid met vega-trends en je struikelt over de flexitariërs, is dat op zijn minst opvallend te noemen. De Wageningse onderzoekers konden dan ook niet verklaren hoe de toename was ontstaan. De inkomensstijging werd als mogelijke oorzaak genoemd, net als de lange warme zomer.
Dat speelt zeker mee, maar ik denk dat er nog een andere reden is: we krijgen steeds meer een ‘eetcultuur’. Ik ben een fervent concertganger en waar je vroeger op het gemiddelde festival met een kroketje en een zak friet wel klaar was, zijn de foodtrucks met pulled pork en home made burgers nu niet meer te tellen. Ambachtelijk bereid door man-met-baard, smaakvol, vers én met een behoorlijke portie eiwit. Begeleid door een lokaal gebrouwen speciaalbiertje.
Honderdduizenden festivalgangers maken tijdens hun uitje kennis met heerlijke gerechten en dranken in een topsfeertje. Geen flexitariër, maar ‘Vleesch’ met een grote V. Het mooie is: we willen het daarna ook allemaal thuis kunnen maken. De Big Green Eggs en de thuisbrouwpakketten voor ambachtelijk bier zijn niet aan te slepen. Ikzelf zit de komende kerst ook bij mijn broertje rond de design winterbarbecue. En het bier staat al te gisten in de kast.
De Engelse organisatie voor de varkensvleesketen AHDB Pork lanceerde in 2015 en 2016 een campagne voor de promotie van varkensvlees via ‘pulled pork’. Het gevolg was dat er in 2016 voor 17 miljoen pond extra aan varkensvlees werd verkocht. En dat zonder ‘eettrend’.
Misschien is het de moeite waard om in al het ‘stikstofgeweld’ ook eens een mooie campagne over ons eindproduct te lanceren. Waarin we niet spreken over commodities, keurmerken en de houderij, maar puur over ambachtelijke producten. We hebben de Nederlandse bevolking nu achter ons staan en het festivalseizoen zit nog vers in het geheugen. Met een beetje slim verhaal zit Nederland met Kerst niet rond een groene boom, maar rond een Groen Ei.
Janneke Janssens
Eigenaar Varkens.nl