De verkoop van vleesvervangers stijgt in Nederland flink. De omzet van deze producten is sinds 2017 met 51 procent gestegen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. De NOS meldt op basis van dit onderzoek dat de omzet van rund, varken en wild is gedaald. Of de consumptie in kilo's varkensvlees ook daalt is de vraag.
De omzetgroei van vleesvervangers maakt duidelijk dat er bij de consument behoefte bestaat aan deze producten. Slagers maar ook kleine en grote vleesverwerkende bedrijven spelen daar dan ook op in. Ze ontwikkelen nieuwe geheel plantaardige vleesvervangers, maar ook hybride producten met zowel plantaardige eiwitten als vlees.
Omzet zijn geen kilo's
De omzetgroei van 51 procent van de vleesvervangers in twee jaar tijd is fors. Tegelijk is volgens IRI de omzet van vlees van runderen, varkens en wild, samen gekrompen met 9 procent. De omzet van kip is nog wel gestegen met 2 procent. Bij deze cijfers gaat het om de omzet in geld, dat zegt dus niet dat de consumptie in kilo's ook met dezelfde cijfers is gedaald. Volgens de cijfers van Wageningen Economic Research daalde de consumptie van varkensvlees van 2016 naar 2017 nauwelijks meer. Over 2018 zijn nog geen cijfers over de vleesconsumptie beschikbaar. De cijfers van marktonderzoeker IRI zijn wel van het afgelopen jaar, lagere prijzen voor vlees kunnen daardoor ook van invloed zijn geweest op de omzetdaling van 9 procent.
20 keer meer voor vlees
Duidelijk is wel dat Nederlanders nog steeds veel meer vlees eten dan vleesvervangers. Ondanks de krimp in omzet van rund, varken en wild hebben Nederlanders de afgelopen 52 weken volgens de marktonderzoeker nog altijd zo'n 2,6 miljard euro uitgegeven aan vleesproducten. Aan vleesvervangers geven consumenten 123 miljoen euro uit, dat is 4,5 procent van de totale omzet aan vleesproducten.