Diverse vleesconcepten in de varkenshouderij maken gebruik van mobiele keukens om hun producten en manier van varkensvlees produceren breder bekend te maken bij het grote publiek. Het Wroetvarken en het Familievarken zetten deze zomer zo’n geheim wapen in: de food truck.
Met een rijdende keuken trekt het concept het Familievarken door Noord-Brabant. De eerste keer dat de food truck zich liet zien, was afgelopen weekend tijdens Fabrique Magnifique in Veghel. Dat is te zien op de speciale Facebook-pagina. Tjacko Sijpkens, kartrekker van het Familievarken, ziet het Familievarken als een voorbeeld van een initiatief dat schaalbaar en kopieerbaar is en mensen opnieuw verbindt met hun eten. Dat meldt hij als 'De nieuwe boer' bij het Brabantse initiatief 'We are Food'.
Tournee
Komende maanden gaat het Familievarken op tournee om mensen kennis te laten maken met het nieuwe concept. De food truck trekt in Brabant langs festivals en preuvenementen om contact te leggen en te praten met consumenten en burgers over hun 'blije varkens'. Sijpkens wil zoveel mogelijk mensen om zich heen verzamelen die het Familievarken leuk vinden en willen ondersteunen via de fanclub op Facebook en later voor online verkoop of medefinancier via crowdfunding. De eerste Familievarkensstal wordt dit najaar in Boekel gebouwd.
Wroetvarken
Een vergelijkbaar initiatief ontplooit het vleesconcept 'het Wroetvarken'. Deze niet zelfrijdende variant van een food truck is zaterdag 14 juli te zien bij Otte Boersma in Eastermar. Rabobank organiseert in die regio een fietstocht met een stop bij de slagerij van Boersma. In het karretje laat de slager zien hoe hij een half Wroetvarken uitbeent. Ook kunnen liefhebbers van varkensvlees het verschil proeven.