Terwijl ik een beetje zit te filosoferen over de consument schalt er een lekkere raggende gitaar rif uit mijn draagbare speakertje op mijn hotelkamer. Ik ben weer eens onderweg en na een druk dagje is zo’n gierende gitaar voor mij lekker ontspannend. In dit geval is het Jimmy Hendrix. Ik hou er wel van. Eigenlijk wel mooi dat je kunt luisteren naar iemand die er niet meer is. Nog mooier dat je dan zo opeens drie gedachten kunt combineren.
Vandaag hoorde ik weer het beroemde verhaal over de consument en de burger. Ik vind dit zo langzamerhand een dooddoener worden. Jimmy Hendrix zei ooit: "Knowledge speaks but wishdom listens". "Wat wil de consument?", staat er op een uitnodiging van Topigs Norsvin, die voor me op tafel ligt. Deze drie dingen klutsen onsamenhangend door mijn hoofd. "Achter de markt aanlopen kost geld. Tijdig inspelen op trends is belangrijk en kennis van consumentengedrag is cruciaal", staat in de uitnodiging. Dit klinkt logisch, maar hoe kom ik aan die kennis. In mijn hele opleiding zat bar weinig over consumentengedrag.
Als ik google naar cursussen over consumentengedrag voor mij en mijn mede varkenshouders kom ik bar weinig tegen. Ik stuit wel op een aantal artikelen waarin boeren iets vinden van de consument. Die meningen blinken niet altijd uit in begrip en dragen veel argumenten aan waarom die consument dingen niet begrijpt en verkeerde keuzes maakt. Ondertussen hoor ik in mijn achterhoofd Jimmy Hendrix: "Kennis spreekt maar wijsheid luistert". Wil die good old Jimmy me hier iets duidelijk maken?
Ik vraag me af of het veel uit maakt wat wij van die consument vinden. Zij zijn met veel en wij met weinig. De consument bestaat niet en de burger ook niet. Het verhaal dat de burger niet consequent is en ander gedrag vertoont als hij consumeert is veel te ongenuanceerd. Elke consument toont net als wij verschillende soorten gedrag. Er zijn momenten waarop ik het al moeilijk vindt om mijn eigen gedrag te verklaren, waarom zou ik dan iets vinden van het gedrag van de consument.
Als de consument iets vindt van de manier waarop zijn voedsel geproduceerd wordt, moet ik dan niet heel goed luisteren? Maar hoe doe ik dat? De meeste consumenten wonen in de Randstad en daar kom ik niet zo vaak. Bovendien vertonen ze mogelijk bij de evenementen die ik daar bezoek heel ander gedrag dan op andere momenten.
Kan ik het niet maar beter van de afnemer van mijn varkens laten afhangen? Of loopt die mogelijk ook achter de markt aan? Ik zou er best meer van willen weten. Ik lees dat er op het Topigs Norsvin Event op 31 oktober aanstaande drie vooraanstaande sprekers uit de hele keten hun visie geven op consumententrends. Ik ga daar luisteren. Dat brengt me vast wijsheid.
John Lorist
Voorzitter Coöperatie Topigs
Nieuws over Topigs Norsvin
Over Topigs Norsvin
Topigs Norsvin staat bekend om de innovatieve werkwijze bij het toepassen van nieuwe technologie en heeft een constante focus op kosteneffectieve...