Varkens prominent in beeld bij @Boerburgertweet
Tien weken lang stonden varkenshouders in de picture bij het initiatief @Boerburgertweet. Deze week is dat 1 jaar actief op sociale media als Twitter en Facebook.
Tien weken lang stonden varkenshouders in de picture bij @Boerburgertweet, dat deze week 1 jaar actief is op de sociale media Twitter en Facebook. Het initiatief van Caroline van der Plas geeft elke week een andere boer de gelegenheid om zijn of verhaal vanuit de praktijk te doen en te laten zien aan volgers. "Ondanks dat de varkenshouderij onder een vergrootglas ligt bij dierenorganisaties lieten tien varkenshouders belangstellenden een week lang meekijken in hun stal en bij hun werkzaamheden."
Voordat de week aanbreekt zijn de varkenshouders in de regel erg nerveus ervaart Van der Plas. ”Wat zullen de reacties zijn? Kan ik het wel? En is mijn verhaal interessant genoeg? Maar die twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon als ze ermee beginnen. Dan zijn ze razendsnel enthousiast en fanatiek. Collega boeren en burgers tonen interesse in hun bedrijf én hun werkzaamheden en stellen volop vragen. De volgers reageren hoofdzakelijk positief. Natuurlijk zijn er ook altijd negatieve reacties. Meestal ontstaat er begrip omdat de varkenshouders helder laten zien wat ze doen en waarom. Bovendien is het geen doel op zich om de burgers te overtuigen, maar dat onze boeren transparant zijn en het eigen verhaal vertellen.”
Erg bijzonder vindt Van der Plas het recente relaas van de biologische varkenshoudster Janny van de Bogert. “Zij liet de ruim 14.000 volgers online zien hoe ze diervriendelijk en zorgvuldig biggen castreert. Veel burgers die tegen een dergelijke ingreep zijn, wisten niet dat biggen in de biologische varkenshouderij worden gecastreerd. Janny heeft op een hele heldere manier uitgelegd waarom dat gebeurt. Van haar mooie bijdrage over dat gevoelige onderwerp profiteert ook de gangbare varkenshouderij.”
De kracht van @Boerburgertweet zit volgens Van der Plas in de combinatie van Facebook en Twitter. ”Op Facebook wordt voornamelijk de burger bereikt en ontstaat interactie met de buurman, een dorpsgenoot of iemand van een actiegroep. Op Twitter zie je veel volgers die interesse hebben in het onderwerp. Volgers zijn veelal collega-boeren en bestuurders op landelijk, provinciaal en regionaal niveau. Maar ook burgers weten ons op Twitter steeds beter te vinden en volgen.”