Wil je een vleesconcept in de markt zetten, dan moet je het ook in zijn geheel kunnen laten zien. Annechien ten Have gaat daarom via een pitch in de Dragon’s Den op zoek naar investeerders voor haar Dartelstal voor vleesvarkens. Als dit lukt kan de familie Ten Have haar Hamletz, het drie Beter Leven sterren Lupine vlees, pas echt vermarkten.
Geld ophalen bij de banken voor de investering in de vleesvarkensstal blijkt niet zo eenvoudig. Daarom probeert Ten Have het nu op een andere manier. Op 21 januari heeft daarom tijdens de BioNext beurs in Zwolle een pitch op de Dragon’s Den, georganiseerd door Foodlog.
Ten Have is een van de vijf kandidaten die is overgebleven na de voorrondes. Tijdens de pitch in de Dragon’s Den staat Ten Have tegenover een aantal investeerders. In vijf minuten tijd mag ze die ervan proberen te overtuigen dat ze in haar concept moeten investeren. Een lekker hapje vlees van een Lupinevarken zal de pitch kracht bij zetten. Dat moet de investeerders ervan overtuigen dat het vlees een unieke smaak heeft.
De familie Ten Have heeft naast de groepshuisvesting van de dragende zeugen op stro, een bijzondere huisvesting van de zeugen met biggen: die lopen los in het kraamhok. De Dartelstal voor de vleesvarkens krijgt een buitenuitloop en voldoet aan alle criteria om in aanmerking te komen voor drie sterren van het Beter Leven keurmerk. De eiwitrijke lupine die de varkens krijgen telen ze zelf op hun eigen akkerland. Al het voer voor de varkens komt van eigen land of uit de directe omgeving en de mest gaat naar dit land terug. Daarmee is de kringloop gesloten.