Op 1 juli presenteerde de POV in Zeist haar visie “Sector-PR varkenshouderij 2015-2020” met als ondertitel varkens horen bij Nederland. De initiatieven van onder meer stichting Varkens in Zicht, Varkens Vandaag gaan op termijn via één POV-kanaal verlopen. Vier PR-werkgroepen, media en socal media, onderwijs en educatie, zichtstallen en open dagen en beurzen en campagnes zullen onder de vlag van de POV gaan opereren. POV-voorzitter Ingrid Jansen: “Het ontwikkelen naar één varkensgeluid is de wens vanuit de sector die gerealiseerd gaat worden. Met een relevante website varkenshorenbijnederland.nl.
Het recept voor duurzaam varkensvlees is de leidraad voor de POV voor het te voeren sector-PR-beleid. Criteria waaraan een PR-activiteit moet voldoen moet vallen onder een van de vier themagroepen 1) Markt en consument, 2) Gezond en transparant, 3) Varken en kringloop en 4) Maatschappij en omgeving. Primaire doelgroepen zijn de maatschappij, onderwijs, media en de varkenshouders zelf. In een tweede doelgroep zitten de politiek en de NGO’s.
Voor de financiering van de sector-PR en communicatie verwacht de POV drie verschillende bronnen aan te boren. De belangrijkste zal de jaarlijkse vrijwillige bijdrage van varkenshouders en de periferie zijn. Daarnaast ligt er een subsidieaanvraag voor promotie van Nederlands varkensvlees, met instemming van de Nederlandse overheid, in Brussel. En als derde bron wordt gekeken naar mogelijkheden van crowdfunding.
Over de hoogte van het jaarlijks op te halen bedrag, liet de POV-voorzitter zich niet uit. “We zullen meer moeten doen met minder. Maar als een initiatiefnemers een bijdrage vragen en krijgen, dan kunnen ze zich focussen op het perfect organiseren van hun activiteit om de sector te promoten. Een pluspunt voor bedrijven is dat ze veel minder vaak gevraagd worden om bij te dragen. De financiën lopen via de POV.”
Lees hier het POV-plan over sector-PR 2015-2020.